Anna Rönnle från NTF på Gotland, trafikpolis Anders Särland och Nils Högfeldt på Trafikverkets Gotlandsavdelning fick berätta om vägarna de tycker är särskilt farliga i Visby. Här är deras sammanställda lista:
Korsningar där risken anses vara stor för kollisioner:
Korsningen Själsövägen-Lummelundsväg
Korsningen Broväg-Norra Hansegatan
Korsningen Styrmansgatan-Färjeleden
Infarten till Visby flygplats
Farliga vägar där oskyddade trafikanter (gående och cyklister) känner sig särskilt utsatta (enligt NTF):
Hela Skarphällsgatan
Hela Solbergaleden
Allégatan vid Lyckåkerskolan
Korsningen Allégatan-Stenkumlaväg
Nedfarten till Själsö (länsväg 149)
Anna Rönnle vid NTF på Gotland menar att gotlänningarna precis som andra förare ibland har svårt att bedöma hastigheten på andra fordon, och det blir särskilt farligt i vissa korsningar. Ett återkommande exempel är Själsönedfarten vid länsväg 149, berättar Anna Rönnle.
– När man ska svänga vänster ned till Själsö och kommer från Visby är det livsfarligt att bli stående mitt i vägbanan och det kommer mötande bilar norrifrån samtidigt. Om man ska lusläsa lagtexten så ska man faktiskt köra förbi korsningen och vända om man inte kan göra en säker vänstersväng.
Men det finns planer på att lösa riskerna vid korsningen Själsövägen-Lummelundsväg, enligt Trafikverket.
– Vi har ett ärende upplagt om att vi vill bygga en extra fil för vänstersväng där, säger Nils Högfeldt på Trafikverket.
– Frågan är bara när det finns pengar till det.
Styrmansgatan-Färjeleden
Strax innan jul skedde en krock i korsningen där Styrmansgatan möter Färjeleden i södra Visby.
LÄS ÄVEN: Två skadade i krock på Färjeleden
På Färjeleden råder 80 kilometer i timmen vilket gör att det kan vara svårt att hinna ut på Färjeleden om man kommer från Gråbo, menar Anna Rönnle.
– Sikten är dålig och sedan är asfalten väldigt ojämn där så man kanske inte vill gasa på alltför mycket när man ska ut.
Men Anders Särland, chef för gräns- och trafikenheten vid Gotlandspolisen, menar att den korsningen inte bör ses som mer trafikfarlig än andra i Visby.
– Jag kollade olycksstatistiken och sedan 1 januari 2011 har det bara varit tre olyckor i den korsningen, två under 2014 och så nu i december (2015). Färjeleden är en genomfartsled så därför är det ju lite högre hastighet där.
Särland tycker att inte att Styrmansgatan-Färjeleden skulle behöva åtgärdas.
– Tre olyckor sedan 2011 är inte exceptionellt för en sådan väg i Visby.
En liknande korsning är Färjeleden-Terra Novavägen där man nyligen införde förbud mot att svänga vänster ut på Färjeleden.
LÄS ÄVEN: Här är vänstersväng förbjuden
Visby flygplats (länsväg 149)
En annan riskabel korsning är infarten till Visby flygplats, tycker Anders Särland.
– Det märks mestadels på sommaren när det är ett stort flöde av bilar där. Det bästa hade egentligen varit om det blev en rondell av den korsningen, men jag vet inte om det skulle vara möjligt att bygga.
Det är i regel länsstyrelsen som är beslutande instans när det handlar om hastighetsändringar och att göra om korsningar.
Polisen lämnar yttranden i vad man anser, om en viss korsning kommer upp på tal, berättar Ander Särland.
Broväg-Norra Hansegatan
Korsningen Broväg-Norra Hansegatan har också under många år varit uppe för diskussion.
– Den korsningen är väldigt bred. Det händer inte många olyckor där, men många förare uppfattar den korsningen som läskig i och med att den är så bred och att man inte hinner över om man ska korsa Norra Hansegatan och det kommer bilar från båda hållen, säger Anna Rönnle.
Men för denna korsning finns det lösningar på gång. Fastighetsägaren Kenneth Carlzon gick nyligen ut med att han själv vill bekosta bygget av en ny rondell där i samband med att den nya gallerian ska öppnas i gamla Flexhuset.
LÄS ÄVEN: Carlzon bygger sin rondell själv
Skarphällsgatan och Solbergaleden
Anna Rönnle vid NTF menar att det finns många ställen i Visby där trafiksäkerheten är låg, inte minst för cyklister och gående.
– Värst är det kanske på hela Solbergaleden, vid trafikljusen framför Solbergabadet. De trafikljusen är speciella därför att den gröna gubben lyser under extra kort tid där. Det är många som hör av sig till oss om att skolbarnen inte hinner över vägen där.
En annan vägsträcka i Visby som Anna Rönnle pekar ut som extra osäker är Allégatan förbi Lyckåkerskolan.
– Det är mycket barn som rör sig där, även om det finns ett trafikljus.
Korsningen Allégatan-Stenkumlaväg är också riskabel för gående och cyklister.
– Det är väldigt dålig sikt i den korsningen, och många har hört av sig till oss om att folk kör fort och inte ser sig för där., säger Anna Rönnle.
Gotlands Allehanda gjorde nyligen en sammanställning av de farligaste vägarna på Gotland, utifrån olycksstatistik:
LÄS ÄVEN: Här är öns farligaste vägar (GA plus)
Vilka tycker du är öns farligaste vägar och korsningar? Kommentera gärna här nedanför.