Den sju kilometer långa cykelbanan mellan Västergarn och Klintehamn kunde till slut invigas i somras.
Prognosen var från början 32 miljoner, men redan 2018 konstaterade Trafikverket att bygget var uppe i 49 miljoner. När projektet nu sammanfattas står det dock klart att kostnaderna ökat än mer. Slutnotan blev 65 miljoner, alltså mer än dubbelt så mycket som man från början räknade med.
Men enligt Trafikverkets projektledare Mats Berg är resultatet inte förvånande.
– 49 miljoner rimmar väl med förväntad entreprenadkostnad, alltså kostnader för entreprenör och byggherre. 65 miljoner avser alla skeden i projektet, alltså framtagande av vägplan och förfrågningsunderlag för upphandling av entreprenör. Vidare är byggherrekostnader och markinlösen inkluderade i totalkostnaden.
När notan steg till 49 miljoner 2018 redovisade Trafikverket för Region Gotland att det berodde på att kostnaderna ökat för markinlösen samt projektering. I den första kalkylen ingick heller inte kostnader för in- och utfarter.
Men vad fick kostnaden att öka till 65 miljoner?
– Jag tror det handlar om hur frågan ställs. Är det vad det kostar att bygga, vad entreprenören kommer kosta, beräknad kostnad för vägplan eller är det totalkostnaden för projektet? Samtliga frågor ger olika svar och därmed olika belopp. Vidare kan en kalkyl från ett tidigt skede, i till exempel en vägplan, skilja sig från en kalkyl nära byggskede då vi vet mer och har mer kunskap om det vi ska bygga. Vidare kan förändringar på marknaden påverka kalkylerna, svarar Mats Berg.