Tidigare i år skrev GT om att två av Gotlands hemtjänstföretag lägger ner sin verksamhet i Visby.
Nu har ett till av de privata hemtjänstföretagen, Avacare, valt att gå ner i antal timmar. Från och med den 1 juli har företaget sänkt sitt kapacitetstak till 2 000 timmar.
Tidigare har företaget inte haft något kapacitetstak. Anledningen till varför de varit tvungna att sätta ett nu är samma anledning som många andra hemtjänstföretag haft det svårt: bristen på personal.
– Det har gått upp och ner hur många timmar vi har kunnat jobba. Nu har även vi som driver företaget varit tvungna att hjälpa till med hemtjänstarbetet. Det är mycket stress och svårt att hinna med allting, säger Amir Rashidi, ansvarig chef för Avacare.
Amir Rashidi säger att problemet inte bara är över sommaren. Situationen är lika illa året runt.
Socialdirektör Marica Gardell delar samma bild. Hemtjänsten som drivs i regionens regi har precis samma utmaningar som de privata alternativen.
– Vi har en obalans med ett ökat behov av personal i takt med att befolkningen blir äldre, samtidigt som de personer i yrkesför ålder minskar, säger hon.
Hur man ska tackla personalbristen inom hemtjänsten är något Marica Gardell tror kommer att diskuteras i socialnämnden i höst.
Den hemtjänst som drivs av regionen är lättare för socialförvaltningen att rå på och hålla flytande, menar Marica Gardell. Men hon nämner samtidigt att sådan verksamhet som drivs i privat regi har möjligheter till andra sorters inkomster som till exempel att erbjuda städtjänster och liknande.
– Man kan komma att behöva tänka nytt kring olika roller och deras funktion inom vård och omsorg. Man kan kanske ha viss personal som bara sköter städning, matlagning och tvätt, medan de som är utbildade får ansvara för just vård och omsorg.
Marica Gardell poängterar vidare att hemtjänstens rekrytering på Gotland slåss med öns turistnäring om att få personal. Trots det anser hon att hemtjänsten ändå lyckats relativt väl med rekryteringen.
Amir Rashidi tycker att regionen gör sitt bästa för att hjälpa till i situationen, men det är ändå svårt att få hit folk till ön – trots att Avacare annonserar efter personal jämt och ständigt.
– Vi skulle gärna vilja hjälpa fler brukare, men vi kan helt enkelt inte tacka ja till fler.