Gångbron över Färjeleden sattes upp första gången 2017, som en tillfällig lösning för att oskyddade trafikanter inte skulle bli påkörda av fordon. Det var när kryssningskajen togs i bruk och det kom många människor i grupp från båtarna som la till där.
Under flera år har regionen försökt lösa frågan permanent och efter många om och men har ett beslut nu tagits om att bygga en fast bro.
– Det ligger med i investeringsbudgeten, säger Karl-Johan Boberg (C), ordförande i tekniska nämnden.
Den permanenta bron kommer att placeras närmare färjeterminalen än den provisoriska bron.
– Jag tror det bygget kommer igång nästa år. Bron bli jättebra och smälter in i terrängen, säger han.
Fram till dess måste regionen lösa Trafikverkets krav att inte bara toppdelen ska bort utan även fundamenten och säkerhetsbarriären som hör till stålbron.
– Då får vi ta bort det. Med en maskin går det ganska enkelt, säger Karl-Johan Boberg.
Myndigheten har gett tillstånd att regionen får ha en provisorisk bro under april till oktober åren 2018-2022. Tillståndet löpte ut sista oktober. Regionen har tidigare föreslagit att man ska få ha kvar gångbron utan toppdelen fram till sista april.
Redan 2017 krävde Trafikverket att en gångbro skulle byggas över vägen vid kryssningskajen. Verket ville inte att tusentals kryssningsgäster skulle gå längs hamnen mot innerstan och störa fordon som skulle till och från färjorna i hamnen. Det är en trafiksäkerhetsfråga, var argumentet.