PÄ sin hemsida skriver regionen att hastighetssÀnkningen görs för att förbÀttra luftkvaliteten, öka trafiksÀkerheten och minska trafikbuller. "Att konkret genomföra ÄtgÀrder för att nÄ miljökvalitetsnormen för luft Àr ett av de tyngst vÀgande skÀlen bakom hastighetssÀnkningen", skriver man i pressmeddelandet pÄ hemsidan.
â Att sĂ€nka hastigheten i Visby Ă€r viktigt steg för att minska vĂ€gdammet med PM10-partiklar frĂ„n att virvla upp pĂ„ grund av trafiken. Vi förvĂ€ntar oss Ă€ven att fĂ„ en lĂ€gre bullernivĂ„, fĂ€rre tillbud till trafikolyckor och lindrigare konsekvenser om olyckor sker, sĂ€ger William Forslund, enhetschef trafik- och gataenheten, i pressmeddelandet.
Han fortsÀtter:
â DĂ„ det Ă€r korta strĂ€ckor in till staden dĂ€r vi skyltar om till 40 km/h kommer fördelarna att övervĂ€ga en relativt liten ökning av restid.
Regionen meddelar att hastighetsrevideringen i Visby Àr först ut och kommer dÀrefter att följas av ytterligare hastighetsöversyner och anpassningar i fler tÀtorter sÄ som Slite och Hemse. SjÀlva sÀnkningen av hastigheten i Visby kommer att genomföras frÄn mitten av september.
â Vi planerar nu för att skylta om vĂ„ra över tvĂ„ hundra 50-skyltar i Visby till hösten, efter turistsĂ€songen. Efter detta kommer vi att fortsĂ€tta att planera för öns övriga tĂ€torter, sĂ€ger William Forslund.
Regeringen har tidigare i en utredning föreslagit att 40 kilometer i timmer ska bli hastighet inom tÀtbebyggt omrÄde i hela landet. NÄgot beslut i frÄgan har inte fattats, men regeringen Àr positiv till att kommuner gÄr före och sjÀlva genomför hastighetssÀnkningar.