GT har under en längre tid rapporterat om fortsatta klagomål och larm om missförhållanden på Terra Nova äldreboende. I början av augusti, drygt ett halvår efter att Region Gotland identifierat ett stort antal brister samt kommit med krav på åtgärder, larmade såväl personal, boende som anhöriga om att inget har blivit bättre, snarare mycket sämre.
På måndagen meddelade ledningen för socialnämnden och socialförvaltningen att Attendo inte heller har vidtagit tillräckliga åtgärder, och att man ställt krav på omedelbara åtgärder för att se snabba förbättringar för de boende.
– Regionen har fått signaler från olika håll om brister kring boendet. Vi har en mycket nära dialog med Region Gotland med regelbundna uppföljningsmöten, det har vi alltid haft. Det är också så vi fått veta att regionen fått många signaler från olika håll om brister. Nu lägger vi all kraft på att göra vad vi kan för att få tillbaka förtroendet – både från regionen men än viktigare från de boende och deras anhöriga, säger Linda Bengtsson, Attendos presschef i Sverige.
Under 2022 har avvikelserna varit färre än 2021, och antalet som är att anse som mycket allvarliga ska enligt Linda Bengtsson inte vara fler än på något av öns övriga särskilda boenden.
– Attendo har funnits på ön i över 20 år. Många av verksamheterna är uppskattade och även om det är jättetråkigt att höra att boende eller personal inte är nöjda, är det som hänt ett undantag.
Men nyligen kom alltså nya signaler om brister. Kritiken från socialnämnden består bland annat i att Attendo alldeles för sent insett svårigheterna med att bemanna inför sommaren.
– Bemanningen i äldreomsorgen är en enorm utmaning som hela Sverige står inför. Personalen som vi har gör allt de kan; väljer man det här yrket så är det för att man brinner för människor och vill göra skillnad. Men de behöver fler kollegor, säger Linda Bengtsson.
Har ni inte haft tillräcklig bemanning för att klara uppdraget på Terra Nova?
– Ja. Men vi har sett ett behov den här sommaren att bemanna upp, vilket vi nu också gjort tack vare att vi har möjlighet att förstärka med omsorgspersonal från fastlandet.
Skulle ni ha agerat tidigare?
– Man ska alltid lära av det som sker och det gör vi nu också i nuet och för framtiden. Det är viktigt att kunna se sig i spegeln, både sina styrkor och utvecklingsområden.
Linda Bengtsson tillägger att kompetens finns genom ordinarie personal på Attendo Terra Nova, men att man genom förstärkningen från fastlandet samt utökad kompetens i form av sjuksköterskor, vill ge ett andrum framöver för verksamheten.
– Vi har medarbetare från fastlandet, men även rotation mellan verksamheterna på ön för att stötta varandra när nu verksamheten vid det här boendet behöver det. Vid sidan om det arbetar vi med nyrekryteringar.
Hur länge kommer ni att förstärka med mer personal?
– Så länge som det krävs.
En annan stor åtgärd som vidtagits utöver mer personal, är en ny ledning på Attendo Terra Nova. Något som skett under den senaste månaden, enligt Linda Bengtsson:
– Vi är alla människor och ibland har man rätt person – men på fel plats. Det behövdes ett annat ledarskap.
Detta märks, enligt Linda Bengtsson, bland annat på en tätare dialog med de boendes anhöriga. Till exempel har Attendo Terra Nova börjat med en timme i veckan där anhöriga kan besöka boendet på drop-in.