Regionen svarar svävande på den nya kritiken om nya brister och ännu fler försämringar vid Attendo Terra Nova. De hänvisar till pågående dialoger och uppföljningar. På Attendo vill verksamhetschefen inte svara på frågor utan hänvisar till en pressjour på fastlandet.
Linda Bengtsson är presschef på Attendo centralt:
– Rekryteringsfrågan är vår högsta prio. Det är ett bristyrke i hela Sverige och det blir extra tydligt när det är på en ö. Och så är det, medarbetarna får rycka in, och de gör sitt yttersta varje dag.
Det är väl ändå ert ansvar. Ni kanske behöver dra ned på verksamheten om ni inte klarar att personalsätta?
– Det är inget alternativ. Personerna som bor här, det är deras hem. Var skulle de då ta vägen?
Det är ju de själva som föreslår att ni stänger två avdelningar.
– Okej, nej men det är inget alternativ som är uppe på bordet. Vi behöver lösa rekryteringsfrågan så att de som jobbar också kan ha en god arbetsmiljö och att de kan ge den omsorg de boende har behov av.
Men de boende betalar stora summor för att få en viss kvalitet och omvårdnad. Är det verkligen rätt mot dem?
– Personalen gör sitt yttersta varje dag för att tillgodose behoven. Men det är ju tufft för dem. De tar extra pass och det är vi supertacksamma för. Man är ju inte mer än människa och de behöver ju också ha en fritid.
Det låter som att det är de anställdas fel?
– Nej tvärtom. Vi är supertacksamma för att de ställer upp och jobbar utifrån den situation som är, och vi jobbar samtidigt med att hitta den kompetens som saknas, och det är en utmaning. Vi kraftsamlar för att hitta lösningar. Ett exempel är att vi lånar personal från andra verksamheter.
Regionen säger att nya brister uppdagats, vilka är det?
– Jag kan inte verksamheten på detaljnivå, men vi har kontinuerliga möten med Region Gotland där vi följer upp vår verksamhet och vårt åtagande.
Boende, anhöriga och personal säger att läget försämrats. Är det så?
– Utifrån den bild jag fått förmedlad så har verksamheten utvecklats. Men det är inte bra om medarbetare och anhöriga inte håller med. Kommunikation och dialog är jätteviktigt. Om vi missat det så är det jättetråkigt.
Är det verkligen säkert för de boende som läget är nu?
– Ja, men det skulle jag säga att det är. Tack vare att vi har sådana fantastiska medarbetare.