Läsarnas dom: Behåll den gamla DG-loggan!

Det blev otroligt jämnt när Helagotland lät läsarna rösta om Destination Gotlands nya logga. Men nostalgikerna drog till slut det längsta strået.

Gotlänningarna vi frågar är inte särskilt nostalgiska när de får veta att Destination Gotlands 25-åriga logotyp ska bytas ut.

Gotlänningarna vi frågar är inte särskilt nostalgiska när de får veta att Destination Gotlands 25-åriga logotyp ska bytas ut.

Foto: Henrik Lindstedt, Destination Gotland

Visby2023-11-16 12:30

Det dröjde inte lång tid från att Destination Gotland bytt till den nya loggan på Facebook till att åsikterna började strömma in. En hel del är negativt laddade, men det är också många som tycker att den är fin. 

”Kul twist med fören på fartyget” och ”Kul med ny logga!” är ett par exempel på de glada tillrop som företaget fått. 

Den positiva inställningen går igen också när Helagotland tog med frågan ut på stan (se filmen nedan). 

De i kommentarsfältet som inte är nöjda med logotypbytet sparar däremot inte på krutet. 

”1995 ringde precis och ville ha tillbaka sin logga”, skriver en och ”Vill till att kosta på sig! Men det finns kanske lite slantar i kistan med de priser ni tar”, skriver en annan. 

Så hur är det egentligen, har Destination Gotland tänkt rätt? Vi lät våra läsare avgöra saken i en omröstning: 

Ett drygt dygn efter publicering hade 988 personer lagt sin röst. Av dem vill 44 procent behålla den gamla loggan, medan 34 procent tycker att den nya loggan är snyggast. 22 procent röstade på alternativet ”Vad är skillnaden egentligen?”

Varför byter de logga? När syns den på sidan av färjan? Läs Helagotlands artikel om saken här! 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!