Gustavsviksområdet norr om Visby, som hittills ägts av Region Gotland, närmar sig en försäljning.
Hösten 2021 inkom Gotland Hotels and Properties, tidigare Gotlandsresor, med en skrivelse om att man ville köpa loss marken, som i dag används genom tomträttsavtal. Byggnaderna ägs av bolaget, men för att kunna utveckla och investera i fastigheten vill bolaget äga marken.
I juni hade tekniska nämnden genomfört en värdering. Värderingsföretaget Svefa AB menar att området, drygt tio hektar stort, har ett marknadsvärde om 76,8 miljoner kronor. Enligt tekniska nämndens ordförande Karl-Johan Boberg (C), är det viktigt att inte sälja marken för billigt.
– Vi är inte tvungna att sälja så det finns inte på världskartan att vi säljer under värderat värde, sade han till GA i juni.
Förslaget om att sälja Gustavsvik för 76,8 miljoner har nu nått upp till regionstyrelsens arbetsutskott. Innan en försäljning kan ske ska affären godkännas av regionstyrelsen och regionfullmäktige.
Gotland Hotels and Proprties, med Rederi AB Gotland som moderbolag, har historiskt varit oense med regionen om markens värde och hur tomträttsavgälden ska beräknas, senast 2019. Då ansåg regionen att marken vid Gustavsvik var värd 28 miljoner, medan bolaget ansåg att årshyran skulle beräknas utifrån ett värde om 12 miljoner. Efter en dom från mark- och miljödomstolen 2019 ligger avgälden i dag på 700 000 kronor per år.
Bolagets vd Carina Hammander säger att man nu valt att gå med på regionens värdering.
– Ja, Region Gotland har gjort en oberoende värdering som vi valt att gå vidare med. Fastighetsmarknaden har ju utvecklats och såklart kan man tycka att 76,8 miljoner kronor är mycket pengar. Men vi har kommit i ett läge där vi behöver utveckla anläggningen, och för att göra det så är tomträttsavtalet inget långsiktigt hållbart alternativ.
Ett av bolagets mål är att göra anläggningen till mer av en året runt-destination.
– Vi vill knyta ihop området bättre så att det blir en tydligare produkt. Vi vill också bli hållbarare genom att få mer kontinuitet och till exempel kunna ha personal anställd året runt. Området är sedan urminnes tider ett rekreationsområde och utifrån det vill vi fortsätta jobba med dess naturliga förutsättningar, inom nischen rekreation, hälsa och outdoor-turism.