Så var allting som vanligt igen. Rederi AB Gotlands årsstämma lockar vanligtvis hundratals nyfikna aktieägare till Wisby Strand, men sedan pandemin bröt ut har man legat lågt.
Under onsdagen möttes besökaren återigen av flerrättersmiddag, musik, presentutdelning och en fullsmockad konferenslokal.
– Äntligen kan vi samlas igen. Jag är glad att se er igen, sade Ann-Marie Åström, styrelseordförande för Rederi AB Gotland, i inledningsanförandet.
Som vi rapporterat tidigare minskade bolagets rörelseresultat från 142 miljoner till 124 miljoner under förra året, trots att såväl intäkter som antalet resenärer ökade. Bokslutet förklaras till stor del av produkttankverksamheten, som gjorde ett historiskt uselt år.
Ändå var det klackarna i taket på onsdagens årsstämma, som klubbade igenom en utdelning på 8,2 kronor per aktie, totalt 20,5 miljoner kronor. Dessutom aviserade man ett byte av handelsplats. Detta efter att aktieägare vid tidigare stämmor anfört att det är krångligt att handla med bolagets aktier, eftersom detta inte låter sig göras lätt digitalt.
– Vi har vridit och vänt på frågan vad som är bäst ur både aktieägar- och bolagsperspektiv, och landat i att vi byter till Nasdaq First North andra halvan 2022. Det kommer att ställa höga krav på bolaget, bland annat vad gäller redovisning, men vi tror att investerare och aktieägare kommer att se positivt på detta, sade Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson.
Mats Johansson – som är aktieägare sedan drygt 30 år och sällan försitter en chans att komma med synpunkter på stämmans frågestund – grep genast efter mikrofonen i år med.
– Det har var ett mycket välkommet besked. I år har jag bara ros att komma med, ingen kritik. Investerare kommer nu att se ett helt annat värde när de förstår hur välskött bolaget är, sade han.
En annan aktieägare stämde in i hyllningskören, men passade också på att dryfta sin oro för det planerade vätgasfartyget Gotland Horizon.
– Jag känner en oro som jag inte blir av med. Det här med vätgasen och att det bara blir vatten som restprodukt låter ju jättebra, men jag kommer att tänka på Hindenburg och den där hemska olyckan så fort jag hör ordet vätgas och fartyg i samma mening, sade han.
Det finns ingenting att oroa sig för, bedyrade Håkan Johansson.
– Den här tekniken skiljer sig mycket från den som fanns på den tiden. Här används trycksatt vätgas i kassetter som säkerställer att det inte sker någon olycka. Vi använder en liknande teknik för naturgas och biogas, så det är en beprövad och säker metod. Vi är övertygade om att detta är möjligt även med vätgas.
Rederi AB Gotland passade även på att presentera vad man kallar bolagets nya vision och mission. Detta gjordes i form av en film med drönarbilder på Visby och positivt laddade värdeord.
Vad är detta för vision? Kan du konkretisera, frågade vi Håkan Johansson efter stämman.
– Det handlar om samhällsbyggande och en vision om ett levande samhälle där man kan bo, leva och verka. Vårt uppdrag är att utveckla den maritima näringen med Gotland som bas. Vägen till fastlandet ska inte bli längre, den ska bli kortare, säger han.
Nu till det viktigaste: menyn. Detta år bjöds det på örtkryddad, inkokt lax med primörsallad och hollandaisesås, därefter hallon och mascarponekräm på sockerkaksbotten och hackade pistagenötter. Och presenten? Ett glas, så klart. För vitt vin denna gång.