I en artikel i GT den 4/2 om resor till och från Gotland säger Jonas Åkerman att det inte spelar så stor roll om man väljer färja/flyg till och från fastlandet.
Att jämföra färjor och flyg går inte.
För de som har bil finns bara färja. Sen tillkommer allt annat som fraktas till ön. Finns inte något flyg som tar personer och bilar. Finns inget flyg som tar persbilar + långtradare. Gods kan lastas på pall. Men det kräver många omlastningar och tar tid som ska räknas in i flygets miljöbelastning.
De som åker flyg kan betala miljötillägg för att blanda i biobränsle. Det är bara för att miljövänner ska ha bättre samvete.
Inte gör flyget en beräkning inför varje flight att denna tur har vi x personer som betalar miljötillägg så vi ska blanda i y procent biobränsle. Det skulle krävas två cisterner och två tankbilar på varenda flygplats.
I en insändare i samma nummer av GT skriver Jonas Åkerman med flera: ”En nackdel med vätgasdrift är att det krävs mer än dubbelt så mycket el som för batteridrift”.
Antar att de tänker att vätgas kontinuerligt ska produceras under drift. Jag tror att man vid vätgasdrift ska tanka flytande vätgas som sker med LNG-färjorna.
De skriver vidare: ”En nackdel med batteridrift är å andra sidan att det krävs en hög effekt när färjorna ska laddas i hamn. Det skulle behövas en kraftigt ökad överföringskapacitet mellan fastlandet och Gotland”.
Pratar de här om en 5:e kabel till fastlandet? 4:e kabelns kapacitet kommer mestadels användas av Cementa.
"Den allra bästa lösningen … skulle kunna vara en batterifärja som använder begagnade batterier ...” , konstaterar de vidare.
Ska man bygga en ny färja och sätta i begagnade batterier? Vad menas med begagnade batterier? Efter en tur från fastlandet till Gotland har en färja med nya batterier redan begagnade batterier. Menar de begagnade batterier som tas från annat håll. Sätta i dem i en färja verkar högst vanskligt. Hållbarhet?
Ett annat citat: ”och går med måttlig hastighet. En sådan skulle kunna utgöra ett komplement för resenärer med lägre krav på snabb överfart och en högre värdering av miljöaspekter”.
Ska en färja för bakåtsträvarna gå en kvart före färjan för folk som vill leva i nutiden? Det skulle kräva dubbelt så många färjor.
Det finns en annan tekniklösning SMR, små kärnreaktorer. Varför inte på en Gotlandsfärja?