Låt små gröna gubbar visa vägen till Visby

Ibland är den låga vägen att föredra framför den höga.

Här går man.

Här går man.

Foto: FREDRIK PERSSON

Ledare2023-04-20 18:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag passerade horder av kryssningsgäster häromdagen och var något förvånad. Det var Aida Mar som lagt till vid kryssningskajen en solig men kylig vårdag.Tänkte först att det var ovanligt tidigt på året, men det är kanske snarare våren som varit ovanligt sen.

Turisterna var på väg tillbaka till fartyget och deras vägval tydde på att de planerade att faktiskt använda den tillfälliga bron meccano-bron, en förvuxen byggsats som korsar Färjeleden på en upphöjd nivå. Annars lär det vara vanligt att kryssningsturisterna använder bron när de lämnar fartyget, men att de självsvåldigt letar sig tillbaka från stadskärnan längs vattnet.

Det har planerats för en permanent bro. Kostnaden har skattats till kring 60 miljoner. Det är som vanligt klokt i sådana här fall att utgå från att det skulle bli ännu dyrare. När hörde du senast talas om ett infrastrukturprojekt som blev billigare än kalkylerat?

Är det vettigt att spendera dessa pengar i detta syfte i en region där hälso- och sjukvårdsnämnden redan är 84 miljoner back, jämfört med budget. En region som dessutom har en väldigt tung och innehållsrik investeringsbudget.

Det ter sig nu som att planerna kommer att läggas på is. Men det verkar samtidigt som att man under tiden kommer att framhärda med den tillfälliga bron och det är fortfarande en bro, om än kanske en mindre ambitiös sådan, som ska bli den permanenta lösningen.

Den tillfälliga bron är ingen bra lösning. Den är till exempel svårforcerad för en alltför hög andel av kryssningsresenärerna som skulle behöva en väg mot innerstaden som är mindre krävande och upptrappad.

Det behövs verkligen en permanent lösning. Men vore inte det enklast att lösa med ett minimum av cement och armering, med hjälp av övervakade övergångsställen? Det skulle innebära att fotgängarna tvingas vänta en aning, men de skulle slippa alla trappor.

Hur hårt trafikerad är egentligen färjeleden, under större delen av tiden? Mer omfattande konkurrens om tillgängligheten skulle det väl framför allt bli när färjeanlöp i tiden sammanfaller med kryssningsturisternas marsch. Men jag tror ändå att det är ett problem som skulle vara hanterbart. Det är inte idealiskt. Men varje problem behöver inte överbryggas på dyrast möjliga sätt.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.