Ny utredning lägger mer sten på bördan

Men inte den typ av sten som SMA Mineral vill frakta. Är vägen till brytning verkligen framkomlig?

Mycket sten på bördan är det.

Mycket sten på bördan är det.

Foto: Tommy Söderlund/Arkiv

Ledare2023-03-03 06:45
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

SMA Mineral råkade verkligen mycket illa ut när ett Miljöparti-lett miljödepartement, Naturvårdsverket och länsstyrelsen i en koordinerad insats såg till att göra vad de kunde för att stoppa företagets kalkbrytning på norr. Där fanns en etablerad verksamhet som sedan länge samexisterat med lokalsamhället och där fanns förutsättning för fungerande lösningar för transportbehovet av den brutna kalken.

När den fortsatta verksamheten blockerades där stod det fullkomligt klart att det skulle bli mycket problematiskt, eller ännu värre, att etablera ny kalkbrytning någon annanstans. Prövningen av sådana nyetableringar enligt den svenska miljöbalken är numera både mycket omständliga och samtidigt svåra att förutspå utgången av.

SMA Mineral har ändå träget jobbat på för utökad kalkbrytning i Klinte. För drygt ett år sedan stötte man på patrull i mark- och miljööverdomstolen. Ansökan blev inte ens rejält prövad. Det mesta av den lämnades därhän. Domstolen nöjde sig med att inte godta transportlösningen. Ett fall på första hindret, så att säga

Nu berättar GT om ännu en motgång. Inför en ny ansökan har Trafikverket och Region Gotland medverkat till en utredning om vilka trafikåtgärder som behövs för att brytningen ska kunna utvidgas och den utredningen har nu kommit fram till ett resultat som SMA Mineral anser alltför omfattande. Det blir dyrt, kring 50 miljoner, men framför allt blir det väldigt tidsödande.

Tidsödande blir för all del också den ännu icke genomförda miljöprövningen. Tillsammans blir det för mycket.

Det är beklagligt, men trafikfrågan är verkligen ett stort aber. Finns det verkligen inget ekonomiskt realistiskt alternativ till att frakta kalk med lastbilar i skytteltrafik genom ett samhälle? Kan man inte finna en annan väg – som inte är vägbaserad –  istället för att framhärda med en lastbilslösning som en domstol redan funnit problematisk?

Jag har tidigare skrivit om omfattande brytning av exempelvis kalk och järn där man använt sig av linbana eller transportband för att frakta kalken. Det är naturligtvis ingen liten investering. Kanske är den ekonomiskt orealistisk för SMA Mineral i Klinte, jag vet inte. Men exempelvis en linbana borde å andra sidan sänka de löpande kostnaderna när den väl är i drift och samtidigt innebära en radikal och total lösning av problemet med tunga lastbilar på vägarna.

GA

Detta är en ledare från Gotlands Allehanda, som är oberoende moderat.