Problemen i korsningen kommer att utvecklas till kaos

En första dag med förbud mot genomfart i Gutebacken blev väl ingen succé precis.

Nya trafikljus skulle lösa problemen i korsningen, men regionen gör allt för att undvika den lösningen. I sommar väntar nytt kaos.

Nya trafikljus skulle lösa problemen i korsningen, men regionen gör allt för att undvika den lösningen. I sommar väntar nytt kaos.

Foto: Felix Wedjesjö

Ledare2024-06-18 10:59
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Kommer regionens försök att hitta någon annan lösning än trafikljus i den hårt trafikerade korsningen mellan Gutevägen och Söderväg någonsin att fungera. 

Efter att de uttjänta trafikljusen i den periodvis tungt trafikerade korsningen slocknade för gått har regionen gjort vad de kan för att lösa trafikproblemen som uppstått. Hittills utan framgång ska väl tilläggas. Det senaste påhittet är att införa förbud mot genomfart i Gutebacken från Söderväg till Färjeleden. Något som kan minska trafiken på just den delen men som knappast löser de trafikproblem som uppstått efter trafikljusens hädangång. 

undefined
Genomfartsförbud är det senast påhittet för att slippa sätta upp nya trafikljus.

När helagotland.se kontrollerade de bilar som körde i backen, bröt över 150 bilister mot genomfartsförbudet under de trettio minuter reportrarna räknade. Och detta var då strax efter lunch en vanlig måndag i mitten av juni. Innan den stora folkvandringen till vår fantastiska ö tar sin början. 

Jag ser en uppenbar risk i att de problem som finns nu kommer att eskalera till kaos när besökarna är som flest.

Nu ska man väl inte dra för stora växlar av en dags genomfartsförbud. Dessutom var polisen inte särskilt imponerad av skyltningen vilket föranledde dem att tipsa regionen om den förbättringspotentialen som fanns gällande hur en bättre skyltning kunde minska körandet i backen. 

undefined
Polisen var inte särskilt imponerad av skyltningen och ser en stor förbättringspotential.

Vän av ordning undra hur mycket all ny skyltning, målning av stoppstreck och övergångsställen egentligen kostar i både material och arbetestid, men tydligen är det gratis då det arbetet ingår i den ordinarie verksamheten. Det är i alla fall svaret en läsare fått av regionen på frågan. Och då är det ju billigare än nya trafikljus. Eller skulle den arbetstiden och de kostnaderna kunna användas någon annan stans om det sattes upp trafikljus? Men det var ett stickspår.

Oavsett vilken åtgärd som regionen satt in kvarstår problemen för de som bor, jobbar eller haft ärenden till verksamheter i området och som måste ta sig därifrån. 

När jag själv skulle lämna jobbet i måndags såg jag först den långa kö som ringlade sig ner för färjeleden i krypfart, och insåg att den vägen inte skulle bli enkel att ta. Då jag visste att Gutabacken var avstängd för genomfart såg jag den vägen som smidigare, och det visade sig dessutom att trafiken där var ytterst begränsad. Det var enkelt att ta sig ut på Gutabacken och vid korsningen mot Söderväg stod bara två bilar före mig. 

Lättade ställde jag mig i kön och väntade på min möjlighet att få komma över vägen. Och som jag fick vänta. Efter fem minuters stillastående hade den första bilen i kön ännu inte fått en chans att åka ut. Så mycket trafik var det på Söderväg. Visserligen blev kön efter mig inte längre men problemen kvarstår ju ändå för de som måste åka den vägen.

Jag tänker ta Visborgsgatan nästa gång och risken är väl att fler som lagligen får köra i Gutabacken väljer samma lösning. Och det är väl knappast den lösningen som regionen eftersträvar. 

undefined
Visborgsgatan kommer troligen att bli mer trafikerad då problemen vid korsningen Guteväge/Söderväg kvarstår.

Några fler som reagerat negativt på genomfartsförbudet är öns Taxibolag. Medan regionen undantagit kollektivtrafiken från förbudet tvingas taxibilarna välja andra vägar. Något som kommer att kosta deras kunder mer pengar då taxin riskerar att fastna i den enorma kö som bildas på Färjeleden. 

I en artikel på Helagotland.se ser Peter Melander på Taxi Gotland dessutom en risk att personer som ska med färjan kan missa den då taxin inte hinner fram i tid. 

Visby är av lättförklarliga anledningar inte en optimal stad för biltrafik. Den medeltida bebyggelsen som sträcker sig ner till strandkanten omöjligjör en väg som leder hamnbesökare och färjeresenärer norr ut. Färjeleden är bra, men den är inte dimensionerad för den anhopning av biltrafik som blir i samband med Gotlandsfärjornas ankomst och avgång. 

Då är det inte bra att den enda andra vettiga vägen från hamnområdet stängs av för genomfart. 

Nej, det är dags för regionen att ta sitt förnuft till fånga och sätta upp nya trafikljus i korsningen Gutevägen/Söderväg.

Gotlands Folkblad

Det här är en ledare från Gotlands Folkblad. Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk.