”Tänker fortfarande på den händelsen varje dag”

Det ena beskriver han som ett ”misslyckande”, och det andra som en händelse som hade kunnat sluta i en ”katastrof”. Ytbärgaren John Jonsson var direkt inblandad i dubbla sjödraman i augusti.

Fåröbon John Jonsson är ytbärgare samt driver det egna företaget Fårö dyktjänst. I augusti 2022 figurerade han flitigt i gotländska medier då han på olika sätt var inblandad i dubbla sjödraman utanför Gotlands kust.

Fåröbon John Jonsson är ytbärgare samt driver det egna företaget Fårö dyktjänst. I augusti 2022 figurerade han flitigt i gotländska medier då han på olika sätt var inblandad i dubbla sjödraman utanför Gotlands kust.

Foto: Malin Stenström

Fårö2023-01-03 12:02

Ytbärgaren, dykaren och Fåröbon John Jonsson dyker upp i media lite då och då, men i augusti 2022 så figurerade han i de gotländska tidningarna lite mer frekvent än vanligt. Anledningen var att det under månaden skedde flera händelser där 45-åringen på olika sätt blev inblandad, och i samtliga fall handlade det om dramatiska händelser till havs.

undefined
Såhär såg katamaranen ut i mitten av december. Enligt John Jonsson ligger det även vrakdelar utspridda på botten över ett stort område vid Bungeör.

Först ut var den lettiska katamaranen som gick på grund vid Bungeör utanför Bungenäs natten till den 7 augusti. Genom sitt egna företag Fårö dyktjänst engagerade sig John Jonsson i båtens öde, och genomförde även ett par bärgningsförsök.

– Vid det första bärgningsförsöket var det för dåligt väder, och vid det andra och sista försöket så stoppade katamaranens ägare oss i sista stund, berättar John Jonsson i mitten av december.

I och med att inget bärgningsförsök lyckades så blev katamaranen kvar på grundet, och har under hösten och vintern slagits i bitar av vågor och vind. 

– Det är flera hundra kvadratmeter som täcks av vrakdelar, och hela händelsen med katamaranen ser jag som ett stort misslyckande. 

undefined
Fåröbon John Jonsson är ytbärgare samt driver det egna företaget Fårö dyktjänst. I augusti 2022 figurerade han flitigt i gotländska medier då han på olika sätt var inblandad i dubbla sjödraman utanför Gotlands kust.

Några veckor senare deltog John Jonsson i något ännu mer dramatiskt. Den 29 augusti utbröt nämligen en brand på passagerarfärjan Stena Scandica, vilket gjorde att fartyget började driva mot Fårö. När dagen övergick i kväll, och fartyget fortfarande inte hade någon el så påbörjade John och hans kollegor på Sjöfartsverket evakuering av passagerare från den drivande båten. Efter att man vinschat upp 32 personer beslutade dock Stena Scandicas befälhavare att evakueringen skulle avslutas, något som John Jonsson både då och nu anser var fel beslut.

– Jag tänker fortfarande på den där händelsen varje dag, och det är lätt att säga i efterhand att allt gick bra. För mig var det dock helt ofattbart att man valde att avbryta evakueringen, och jag hade verkligen en dålig magkänsla när vi flög därifrån. 

undefined
En brand utbröt på passagerarfärjan Stena Scandica den 29 augusti. Efter att fartyget varit strömlöst i flera timmar började John Jonsson och hans kollegor i Sjöfartsverkets helikopter evakuera passagerare under kvällen.

Fartyget lyckades så småningom starta sina motorer, och då var man endast 15-30 minuter från Fårös kust.

Vad hade hänt om fartyget fortsatt driva mot Fårö?

– Det hade blivit katastrof. Hade man drivit på vid Digerhuvud, dit man var på väg, så hade det kunnat gå hål på skrovet och det hade varit extremt dåligt för både personerna på fartyget och för miljön. Den händelsen hade kunnat sluta med en helt annan rubrik i tidningen dagen efter. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!