De höga brĂ€nslepriserna drabbar alla rederier. I början av mars införde Viking Line och Tallink Silja brĂ€nsletillĂ€gg för att kompensera för höjningen. BĂ„da angav att det var en tillfĂ€llig Ă„tgĂ€rd. âEftersom brĂ€nslepriset pĂ„ kort tid stigit avsevĂ€rt mer Ă€n vĂ€ntat, Ă€r vi tvungna att ta till detta exceptionella arrangemangâ, skrev Viking Line pĂ„ sin bokningssida.
Viking Line meddelade att höjningen skulle gÀlla till 31 augusti. PÄ en resa mellan Helsingfors och Stockholm innebar det ett brÀnsletillÀgg om 29 kronor pÄ personbiljetten. Rederiet tvingades dock förlÀnga tiden med brÀnsletillÀgg till Ärsskiftet. Nu Àr det 40 kronor för resan mellan Helsingfors och Stockholm.
TillÀgget blir kvar 2023, men Viking Line ser det fortfarande som tillfÀlligt.
â Vi har förlĂ€ngt det till början av sommaren. Men det finns ett slut. Vi kommer absolut att ta bort tillĂ€gget nĂ€r priset gĂ„r ner, sĂ€ger Viking Lines försĂ€ljningschef Kenneth Gustavsson och tillĂ€gger att beslut om tillĂ€gget tas för perioder om 3â 6 mĂ„nader.
Tallink Siljas brĂ€nsletillĂ€gg var inledningsvis 42 kronor för personbiljetten Helsingforsâ Stockholm. I mitten av augusti höjdes tillĂ€gget till 74 kronor, nu utan att ange ett bortre datum.
Trafikverket justerade nyligen det takpris som anger vilket maxbelopp Destination Gotland fÄr ta ut för gotlÀnningar. Som rederiet tidigare meddelat höjs de ordinarie priserna med 30 procent frÄn den 12 januari. Rederiet skulle sannolikt kunna ha valt en modell med brÀnsletillÀgg i stÀllet.
â Jag förstĂ„r om andra rederier har brĂ€nsletillĂ€gg i sin vokabulĂ€r. Det blir mer begripligt dĂ„. Vi har inte diskuterat möjligheten, men om Destination Gotland lyfter frĂ„gan, dĂ„ fĂ„r vi pröva om det Ă€r möjligt, sĂ€ger Karin BergenĂ„s, nationell planerare vid Trafikverket, och tillĂ€gger:
â Vi gör en Ă„rlig justering av det takpris operatören mĂ„ste hĂ„lla sig inom. SĂ„ lĂ€nge man hĂ„ller sig inom det har operatören stor frihet att bygga vilket prismodell man vill.
Destination Gotlands vd Marcus Risberg tycker det Àr olyckligt att Trafikverket justerar takpriset endast en gÄng per Är.
â Vi diskuterade vĂ€ldigt mĂ„nga olika alternativ att justera priserna. Men det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n att det blir en stor slagighet med bara en justering per Ă„r, sĂ€ger han.
Marcus Risberg tycker dock att vad man kallar en höjning mest handlar om semantik â ordval. I stĂ€llet för brĂ€nsletillĂ€gg har Destination Gotland valt en annan modell.
â Med en dynamisk prissĂ€ttningsmodell blir effekten mildare, sĂ€ger Marcus Risberg.
Med den modellen kommer biljettpriset att variera. Och med ett varierande pris blir det svÄrare att se nÀr priset sÀnks, vilket ett slopat brÀnsletillÀgg tydligare skulle markera.
â Vi kommer ocksĂ„ att sĂ€nka priserna om brĂ€nslet sjunker i pris, sĂ€ger Marcus Risberg.
Viking Line och Tallink Silja undantar barn under sex Är. De slipper brÀnsletillÀgg.
â Vi har redan rabatter för barn, sĂ€ger Marcus Risberg och pĂ„pekar att med rederiets bilpaket kommer en barnfamilj fortsatt att kunna Ă„ka för ett överkomligt pris.
Dyrt brÀnsle har tvingat rederierna att spara pÄ olika sÀtt. Tallink Silja har tagit tvÄ fÀrjor ur trafik. De anvÀnds nu som flyktingförlÀggningar i NederlÀnderna. Viking Line ska sÀlja M/S Rosella. Gotlandsbolaget aviserade nyligen att trafiken med Hansa Destinations stÀlls in under 2023.