Det innebär upphandlingen för biljettpriserna

Destination Gotland kommer fortsatt operera färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet från år 2027, via den danska underleverantören Alvina Shipping. Men om det fanns någon egentlig konkurrens i anbuden är Trafikverket förtegen om.

"Oavsett hur många anbud som kommit in så vet vi att fler visat intresse", säger en Trafikverkets Generaldirektör Roberto Maiorana.

"Oavsett hur många anbud som kommit in så vet vi att fler visat intresse", säger en Trafikverkets Generaldirektör Roberto Maiorana.

Foto: Jakob Hallingberg Romin

Gotland2024-06-24 15:08

Nyheten i korthet

  • Destination Gotland kommer att fortsätta driva färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet från 2027, via underleverantören Alvina Shipping. Trafikverket har inte berättat om det fanns någon verklig konkurrens i anbudsförfarandet.
  • Upphandlingen innebär ett takpris för Gotlänningar, vilket ska göra priset mindre sårbart för exempelvis ökande bränslekostnader. Ett vinsttak på 22 procent gäller också för det vinnande företaget.
  • Upphandlingen har även beaktat klimatförändringar, med en målsättning om 30 procent minskning under avtalsperioden, och totalförsvarsaspekter, med möjlighet att krigsplacera personal.

Kostnaden för gotlänningar, det menar Trafikverkets Generaldirektör Roberto Maiorana är den viktigaste faktorn i upphandlingen. 

– I upphandlingen är det ett takpris som kommer gälla för gotlänningar, det vill säga bofasta på Gotland, säger han. 

Vad takpriset innebär rent konkret kan han dock inte svara på, men han menar att det inte rör sig om ett belopp. 

– Det är snarare en prismodell som de kommer att följa.

Priset kommer då att vara mindre sårbart för exempelvis ökning av bränslekostnad, vilket haft stor påverkan under de senaste åren. Sedan tidigare har det även kommunicerats att ett vinsttak på 22 procent gäller för det bolag som vinner upphandlingen. Något som gjorde att det danska rederiet Molslinjen drog sig ur, enligt egen utsago.

undefined
Destination Gotland kommer utåt sett ha allt ansvar över Gotlandstrafiken även efter 2027, men rent byråkratiskt är det det danska bolaget Alvina Shipping som tilldelats upphandlingen.

LÄS MER: KLART: De tilldelas Gotlandstrafiken från 2027 (helagotland.se)

Det oroliga omvärldsläget har också märkts av i upphandlingen. Bland annat genom att det ställts större krav på färjetrafiken i en totalförsvarsaspekt. 

– Vi har haft dialog med försvarsmakten och på önskemål ska man kunna krigsplacera personal.

Krigsplaceringen gäller då operatören, alltså Destination Gotland. Hur krigsplaceringen skulle se ut och omfattningen är dock inte klar. 

– Vi kommer föra den diskussionen, säger Roberto Maiorana.

En annan aspekt som tagits i beaktande i upphandlingen är klimatet. Där har den tidigare konkurrenten Molslinjen kritiserat Trafikverket för att kraven varit för låga, något som även Gotlandsbolaget hållit med om.

– Man kan alltid sikta ännu högre med en minskning på 30 procent under avtalsperioden tycker vi är rimligt, och viktigt. 

Roberto Maiorana förtydligar inte hur många anbud som faktiskt kommit in, men menar att de är nöjda.  

– Oavsett hur många anbud som kommit in så vet vi att fler visat intresse. Då uppstår det en konkurrenssituation och du får den effekten som du önskar. Så länge någon lever upp till kraven är vi nöjda.

Han menar att deras högt ställda krav gör att få faktiskt haft möjlighet att lämna anbud.

Tidigare har det diskuterats om statligt ägda fartyg, är det något som fortsatt är aktuellt? 

– Jag skulle inte utesluta det, men det är något som i så fall skulle genomföras efter åtta år, och det gör vi i så fall i dialog med operatören.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!