I slutet av augusti presenterade Trafikverket ramarna inför nÀsta upphandling av Gotlandstrafiken, gÀllande Ären 2027-2035.
Debatten var intensiv inför denna presentation; hur skulle det bli med sÄdant som överfartstider, turtÀthet och pristak? Ett annat frÄgetecken var utslÀppskraven och möjligheten att resa med bÀttre klimatsamvete.
PĂ„ det omrĂ„det blev svaret följande: En 30-procentig sĂ€nkning av koldioxidutslĂ€ppen krĂ€vs, jĂ€mfört med "dagens nivĂ„" â eller egentligen ett visst referenstal.
RÀcker det dÄ, om vi ska nÄ uppsatta klimatmÄl? Nej, inte alls, enligt expertisen pÄ omrÄdet.
â Jag hade hoppats att man skulle följa de mĂ„l som innebĂ€r en 70-procentig sĂ€nkning till Ă„r 2030. Nu bli det bara 30 procent och egentligen först till 2035. Det Ă€r en besvikelse att staten inte hade en högre ambitionsnivĂ„ i det hĂ€r, tycker Ă sa Burman, verksamhetschef pĂ„ Lighthouse â Sveriges samverkansplattform för forskning och innovation inom sjöfart.
För lÄgt stÀllda krav innebÀr svaga incitament till förÀndring, menar hon:
â Statligt finansierad trafik behöver gĂ„ före, det vore vĂ€ldigt bra för omstĂ€llningen inom resten av sjöfarten. Nu hamnar man i stĂ€llet dĂ€r att det inte riktigt lönar sig att satsa.
Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Campus Gotland, har samma tankegĂ„ngar; den som vill satsa ordentligt kommer inte att kunna lĂ€mna ett lika billigt anbud som den som satsar lite mer "halvdant" â men Ă€ndĂ„ möter villkoren.
â Om man hade krĂ€vt betydligt mer Ă€n 30 procent, dĂ„ hade det inte rĂ€ckt att bara bland i lite mer biobrĂ€nsle i tanken. DĂ„ tvingar man i stĂ€llet fram nya lösningar, sĂ€ger han.
Björn Samuelsson Ă€r en ledande forskare inom vĂ€tgasanvĂ€ndning pĂ„ Gotland. Han vidhĂ„ller att den utvecklingen â eller andra fossilfria brĂ€nslen â hade kunnat pĂ„skyndas av fĂ€rjeupphandlingen.
â Det finns teknik som Ă€r pĂ„ tröskeln att introduceras. Man kan inte krĂ€va det till 2027 â men man hade kunnat vĂ€ssa till kraven sĂ„ att det behövs minst ett fossilfritt fartyg runt Ă„r 2030 för att nĂ„ upp till dem. SĂ„ att det sker nĂ„gon typ av tekniksprĂ„ng under trafikperioden. NĂ€r det inte krĂ€vs kommer det sĂ€kert inte ske, eftersom det skulle kosta mer, sĂ€ger han.
Finns det nÄgra kryphÄl i underlaget, som kan leda till Ànnu sÀmre miljömÀssiga resultat?
â Nja, det Ă€r vĂ€l relativt rakt. Möjligen det hĂ€r med energieffektivisering; bygger du en ny fĂ€rja kommer den sĂ€kerligen vara energimĂ€ssigt mer modern â dĂ„ borde utslĂ€ppskraven gĂ€lla utöver den effektiviseringen.
En annan aspekt, som pÄverkar morgondagens utslÀpp, Àr ventilerna vid "extrema brÀnslepriser". Enligt upphandlingens villkor kan klimatkraven nÀmligen mildras, om brÀnslet blir för dyrt.
â Om priserna sticker ivĂ€g, ska vi dĂ„ skita i att stĂ€lla om, eller ska vi skjuta till mer offentliga medel? De kan i alla fall inte lĂ€ggas pĂ„ biljettpriserna. Det bör finnas vĂ€ldigt starka skĂ€l att fĂ„ bryta mot de hĂ€r kraven, tycker Björn Samuelsson.
I den förra förhandlingen fanns villkor kopplade till brÀnsleprisindex, BPI. Dessa tillÀt Destination Gotland att höja biljettpriserna avsevÀrt och Àr nu skrotade i det nya underlaget.
Björn Samuelsson anser att man kunde ha behĂ„llit dem â men endast kopplat till förnybara brĂ€nslen.
â Det hade varit ett sĂ€tt att uppmuntra anvĂ€ndandet av dessa, dĂ„ prisutvecklingen pĂ„ dem fortfarande Ă€r vĂ€ldigt osĂ€ker.
Karin BergenÄs Àr nationell trafikplanerare pÄ Trafikverket. Hon förklarar vilka övervÀganden som ligger bakom de omtalade villkoren:
â Det Ă€r en avvĂ€gning mellan olika intressen som gör att vi landar pĂ„ en 30-procentig reduktion. För det gotlĂ€ndska samhĂ€llets skull stĂ€ller vi krav pĂ„ hög servicegrad med korta överfartstider och det gör att det gĂ„r Ă„t stora mĂ€ngder brĂ€nsle. Framtiden för drivmedel för sjöfarten Ă€r Ă€nnu oviss nĂ€r det kommer till efterfrĂ„gan och tillgĂ€ngliga volymer. Vi har dessutom lĂ€rt oss, av de senaste Ă„rens fluktuationer pĂ„ marknaden, att kostnaderna för till exempel naturgas kan öka explosionsartat som en konsekvens av omvĂ€rldshĂ€ndelser. Sammantaget innebĂ€r allt detta att vi behöver vara kloka i vĂ„ra övervĂ€ganden.
Dessutom Àr juridiken en viktig faktor nÀr en upphandling utformas:
â Vi fĂ„r inte stĂ€lla krav som kan vara konkurrenshĂ€mmande om det inte Ă€r absolut nödvĂ€ndigt. Vi vĂ€lkomnar ny teknik men vi tror att reduktionen kan ske Ă€ven med dagens beprövade metoder och drivmedel, sĂ€ger Karin BergenĂ„s.