Kjell Jonsson och hans företag Green Cab Gotland är underentreprenör till Taxi Visby, som har uppdraget att köra färdtjänst åt Region Gotland. Han trivs bra med sin biogasbil, en Skoda Octavia, men den har snart gått 35 000 mil. Det börjar bli dags att byta.
När Kjell tittade efter en ny gasbil blev han tveksam. Flera tillverkare är på väg att fasa ut tillverkningen. Volkswagen-gruppen har slutat utveckla biogasmotorer, och Skoda slutar att tillverka gasbilar nästa år.
– Jag vill att företaget har en miljöapproach, så jag började undersöka möjligheten att byta till elbil, berättar Kjell Jonsson.
Elbil har blivit ett intressant alternativ på flera sätt, särskilt när EU skärpt kraven på fordon som myndigheter upphandlar. Vid slutet av 2025 ska minst 38,5 procent av upphandlade personbilar vara ”rena fordon”. Med det menas elbilar eller bränslecellsbilar, inte biogas. Kraven gäller för Region Gotland, och även för den färdtjänst som upphandlats.
Att köra färdtjänst med elbil är dock inte möjligt här, efter den upphandling som Region Gotland gjorde 2021. Upphandlingen tillät inte elbilar, med följande motivering: ”Då tjänsterna som ska tillhandahållas är samhällsviktiga, geografiskt utspridda över ett stort område som innebär långa transportsträckor samt att det finns ett särskilt behov av tillgänglighet på kort varsel så kan de laddningstider som fordon som endast drivs av el genom laddning vid laddstation inte accepteras, varvid denna typ av fordon inte ska användas i detta avtal."
Trots det frågade Kjell Jonsson Region Gotland om det skulle vara möjligt att välja elbil. Han är inte ensam om att behöva byta bil, och fler elbilar i färdtjänsten skulle underlätta för regionen att leva upp till EU-kraven.
Via Taxi Visby har han fått svar av Jyrki Vainio som är ansvarig för kollektivtrafik och färdtjänst.
– Att tillåta andra typer av fordon skulle vara en ”väsentlig ändring” av avtalet, och sådana tillåter inte lagen om offentlig upphandling, säger han.
Jyrki Vainio säger att man inför upphandlingen undersökte marknaden och såg att det inte fanns några elbilar som uppfyllde de krav som ställs på färdtjänst.
– När man kör färdtjänst är det inte okej att säga att jag kommer om 40 minuter för att jag måste ladda bilen. Det är inte som andra taxibilar, där man kan ta paus för att ladda. Samma krav gäller för polisbilar och räddningsfordon, säger han.
Kjell Jonsson påpekar att elbilarna utvecklats, räckvidden har ökat och möjligheten att ladda förbättrats på ön.
– Regionen har rätt i att det tar längre tid att ladda en elbil än att tanka en biogasbil, men jag tycker det ska vara upp till operatören att välja bil, så länge man uppfyller de krav som ställs i avtalet, säger han.
Kjell Jonsson, som läst paragraferna i lagen, tycker inte att byte av drivmedel är en väsentlig ändring, och definitivt inte någon fördel för den som väljer elbil eftersom det är ett dyrare alternativ.
Regionens besked innebär att det inte blir några elbilar i färdtjänsten förrän avtalet löpt ut 31 december 2026. För Kjell Jonsson blir det ingen elbil.
– Nej. Att köra färdtjänst är en förutsättning för att få verksamheten att gå ihop, säger han.
Kan elbilar tillåtas i nästa upphandling?
– Utvecklingen har gått framåt, och dessutom har vi EU:s krav att ta hänsyn till. Men vi måste även ta hänsyn till politikernas önskemål, och de har hittills prioriterat biogas, säger Jyrkio Vainio.