Kritik mot polisens telefontider – PKC i Visby kan växa

Underbemanningen på polisens kontaktcenter (PKC) har lett till långa telefonköer. I Visby har PKC anställt många senaste året – och enheten kan växa ytterligare.

Operatörerna och handläggarna på polisens kontaktcenter, PKC, är ofta allmänhetens första kontakt med polisen genom det nationella telefonnumret 114 14.

Operatörerna och handläggarna på polisens kontaktcenter, PKC, är ofta allmänhetens första kontakt med polisen genom det nationella telefonnumret 114 14.

Foto: FREDRIK PERSSON

Visby2023-08-25 06:45

Under fjolåret uppmärksammade många de långa kötiderna hos polisen. Ibland kunde man få sitta i telefon i flera timmar, innan man kom fram på numret 114 14.

– Det finns ju en risk att vi tappar inringare, eller vi vet att vi gör det. Men det handlar också om att vi tappar förtroende, och för det är jag jätteorolig. Nu har det varit så här i några månader och vi märker att samhället också börjat känna av hur ansträngt vi har det, sade Ingela Ander, samordnande sektionschef för PKC inom Region Stockholm, dit Gotland hör, för mer än ett halvår sedan.

Platschefen på PKC i Visby, Magnus Holmén, förklarade att just dessa kontaktcentra varit svårbemannade under lång tid. Man hade tappat mycket personal, i kombination med ett anställningsstopp och behovet att låna ut personal till andra polisavdelningar, vilket gjorde läget ansträngt.

Det fanns dock en ljusning på horisonten. En nationell förstärkning av PKC, med många nya tjänster, var på gång.

– Det blir bättre under våren, men full ordning på kötider och allt blir det först i sommar, sade Magnus Holmén i januari.

Så blev det inte riktigt. I stället har JO under sommaren riktat skarp kritik mot snittväntetiden på 114 14 – inte minst i Region Stockholm.

JO:s granskning gjordes dock under "inledningen av 2023" och Magnus Holmén betonar att läget har förbättrats sedan dess:

– Den här sommaren låg väntetiden på 30 minuter i snitt, jämfört med upp till en och en halv timme förra året.

Under våren blev situationen på PKC inom Region Stockholm, som delvis sitter även på fastlandet, till en så kallad "särskild händelse" inom myndigheten. Då fick man temporär förstärkning från övriga regioner.

Samtidigt har det anställts totalt 123 operatörer och åtta förundersökningsledare hittills i år. Många har också kunnat söka om sina jobb med den nya – och mer välbetalda – titeln handläggare, vilket ska få fler att vilja stanna kvar längre.

Men alla nyanställda är ännu inte igång. Först när nästa kull blivit färdigutbildad, under hösten, börjar regionens kontaktcenter närma sig fulltalighet.

Samtidigt annonserar man alltjämt efter fler förundersökningsledare – vilket kan leda till att Visbykontoret faktiskt växer mer än det var tänkt från början.

Att PKC numera gör initiala utredningsåtgärder är också, i sig, en faktor som påverkar telefontiderna.

– Det är viktigt att vi gör det jobbet, oavsett kötiden, betonar Magnus Holmén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!