Ilskan haglar mot Geab: "Unfuckingreal, är det 1800-talet?"

Efter fyra totalavbrott på tre dagar börjar gotlänningarna få nog och flera kräver nu ersättning av Geab. "Jag är uppriktigt ledsen", säger Geabs vd, Jan Karlsson.

4 september 2018 18:05

Sommaren på Gotland har präglats av flera stora strömavbrott och de senaste tre dagarna har gotlänningarna fått utstå fyra totalavbrott, något som väckt starka reaktioner i sociala medier.

"Nu får det ta mej satan vara nog. Måste gå att fixa på något annat sätt än att bara säga att nu var det avbrott igen. Känns som dom bara skiter i oss konsumenter", skriver en läsare på Facebook.

"Dom skiter i oss tills det är dags att betala räkningen", fyller en annan i.

"Uppriktigt trött på dessa amatörers nonchalans", skriver en tredje.

"Unfuckingreal, är det 1800-talet?", frågar sig en fjärde.

LÄS MER: Kraftig ökning av öns elnätspriser

Än tycks vi inte ha sett det sista eftersom Vattenfalls arbete med att byta ut kontrollutrustningen vid kraftstationen i Ygne fortsätter kommande två veckorna. Geabs vd, Jan Karlsson, respekterar gotlänningarnas ilska.

– Jag förstår helt och fullt att det är jättejobbigt. Det blir en ansträngning på livet när man inte får äta sin mat eller titta på tv. Och jag har enorm förståelse för näringsidkarna som Cementa som är beroende av kontinuerlig ström, säger han.

Vad vill du säga till de som tror att det handlar om rent jävelskap?

– Vattenfall gör de här investeringarna för att långsiktigt kunna skapa en trygg elförsörjning över hela Gotland. Tekniken vi har i dag är från 1980-talet och det var bara en tidsfråga innan den skulle leda till strömavbrott. Vi var vid vägs ände, säger han.

En läsare tror att Nordkorea har det bättre...

– Det kan jag inte kommentera för jag vet inte hur det fungerar där. Men jag är uppriktigt ledsen för vår egen och kundernas del att det inte har fungerat bättre, säger Jan Karlsson.

Han menar att trots att de planerat arbetet minutiöst har fel ändå uppstått.

– Det är en jättekomplicerad omställning och då är risken för avbrott väldigt stor. Man kan jämföra det med att byta hjärna på en människa.

Kunde ni inte ha förutspått något avbrott och därmed förvarnat kunderna för att minska skadorna?

– Nej, vi har inte kunnat förutspå att något av avbrotten skulle inträffa.

Jan Karlsson ger söndagens strömavbrott som exempel, där han själv fanns på plats på driftcentralen. Under helgen drevs Gotland av egen produktion, och när de på söndagseftermiddagen skulle gå över till den nya delen av Gotlandslänken så fungerade allt bra. Därför kände Jan Karlsson att han kunde gå hem i godan ro.

– Jag hade aldrig gått hem om vi hade kunnat förutspå att det skulle bli strömavbrott, säger han.

LÄS MER: Ingen ersättning efter strömavbrott

Många kunder kräver nu kompensation av Geab.

– Det kan bli aktuellt om det uppstår skador på till exempel kylskåp, men det brukar vara lättare att ta med försäkringsbolaget, säger han.

Men det är inte aktuellt med till exempel en rabatt på nästa faktura?

– Det får vi se över om det kan bli aktuellt, säger Jan Karlsson.

Men alla är inte arga på Geab. Vissa ser på det hela med lite humor.

"Jag tror att Geab försöker få till en babyboom om 9 månader", skriver en läsare.

Andra går till Geabs försvar.

"Jäkla gnäll.. Det var förvarnat i god tid om att det kunde bli strömavbrott", skriver en läsare.

Så jobbar vi med nyheter
Malin Stenström