”För gotlänningar var det en sorgens dag”

Det tak i färjeavtalet som ska säkra lägre biljettpriser för gotlänningar innebär inget skydd mot högre bränslepriser. ”Som det är nu finns möjligheten att välta över kostnaden på resenärerna”, säger riksdagsledamoten Hanna Westerén (S).

Gotlands riksdagsledamöter Jesper skalberg Karlsson och Hanna Westerén.

Gotlands riksdagsledamöter Jesper skalberg Karlsson och Hanna Westerén.

Foto: Montage (Pressbild/Emil Lundberg/Emil Lundberg)

Gotland2022-12-01 10:05

På onsdagsförmiddagen meddelade Destination Gotland att biljettpriserna för alla avgångar efter den 12 januari 2023 höjs med i genomsnitt 30 procent.

– Det är såklart inget roligt besked att behöva öka priserna, och jag har full förståelse för att många kommer känna av de nya biljettpriserna, sade Destination Gotlands vd Marcus Risberg i ett pressmeddelande i samband med beskedet.

Enligt Destination Gotland beror höjningarna på att bränslekostnaderna under 2022 har varit ”flera gånger högre än tidigare år”. Det gäller dels naturgas – som var förstavalet av bränsle fram till i våras – och dels ”gasoil”. Det sistnämnda är en sorts marin diesel som bolaget bytte till i mitten av maj, efter att Rysslands anfallskrig mot Ukraina hade fått priset på naturgas att skjuta i höjden.

undefined
”Vi har gjort vårt yttersta för att begränsa prishöjningen för resenärer och fraktkunder”, sade Destination Gotlands vd Marcus Risberg i ett pressmeddelande när prishöjningarna aviserades.

Jesper Skalberg Karlsson (M) är en av Gotlands två riksdagsledamöter. Han beskriver beskedet om höjda biljettpriser som ”tråkigt”.

– Det påverkar såklart många gotlänningar och folk som vill resa till Gotland, säger Jesper Skalberg Karlsson.

Vad tänker du om att det kommer en så pass stor höjning på ett bräde?

– Den är enligt gällande avtal mellan Trafikverket och Destination Gotland. Men inför framtiden kan man fundera på om biljettpriserna ska fortsätta ändras sällan eller om de ska följa bränslekostnaderna i snabbare takt.

För att upprätthålla trafiken mellan Gotland och fastlandet får Destination Gotland varje år 498 miljoner kronor från staten, enligt det avtal som Jesper Skalberg Karlsson hänvisar till. Vid just höga bränslepriser har bolaget dessutom rätt till ytterligare ersättning.

undefined
Jesper Skalberg Karlsson (M) vill att stöd till naturgas ska inkluderas i elprisstödet. ”Men när det pågår många kriser samtidigt kan det bli svårt att nå fram med det”, säger han.

Den betalas ut månadsvis i efterhand och beräknas utifrån en högre och en lägre brytpunkt. Om medelpriset på bränsle ligger mellan brytpunkterna så utgår ingen extra ersättning. Ligger det däremot över den högre brytpunkten så står Trafikverket för halva kostnaden av den ”överskjutande delen”.

När Destination Gotland i fjol betalade sammanlagt 76 miljoner kronor i bränsleutgifter över den högre brytpunkten fick bolaget alltså hälften – 38 miljoner – av Trafikverket. I år har myndigheten redan betalat ut 148 miljoner i extra ersättning – och då är året inte slut än.

– Hade någon sagt den summan i januari – innan vi såg hur världsläget förändrades – så hade jag sagt ”aldrig i livet att det blir så mycket”. Men nu ser det ut så, säger Karin Bergenås.

LEDARE: ”Transparens och förutsägbarhet ett krav i framtida avtal”

Hon är förvaltare av avtalet om färjetrafik till och från Gotland på Trafikverket. Enligt henne finns det ett tak för hur mycket Destination Gotland kan höja sina biljettpriser för personer skrivna på Gotland. Det taket utgår emellertid från ett index beräknat på Konsumentprisindex – och just bränslepriser.

Så när bränslet blir dyrare har Destination Gotland enligt avtalet också rätt att ta ut högre biljettpriser? 

– Ja, precis, säger Karin Bergenås.

undefined
”Det är omöjligt att säta en prislapp på att ett land ska hålla ihop”, svarar Hanna Westerén (S) på frågan om hur mycket det är rimligt att staten ska betala för färjetrafiken.

Hanna Westerén (S) är Gotlands andra riksdagsledamot. Hon säger sig ha ”gått och fasat” för hur priserna på färjeresor ska påverkas av det allt dyrare bränslet.

– Jag har förstått det som att man nästan ska vara glad att det bara blir 30 procent. Men för gotlänningar var det en sorgens dag ändå, säger Hanna Westerén.

LÄS MER: Regionen kräver att gotlänningarna kompenseras

Både hon, Jesper Skalberg Karlsson och Karin Bergenås bedömer att det skulle vara svårt att omförhandla det redan ingångna avtalet mellan Trafikverket och Destination Gotland. Men i nästa upphandling av färjetrafiken måste staten ta ett större ansvar, menar Hanna Westerén.

– Som det är nu finns möjligheten att välta över kostnaden på resenärerna. Och det är inte rimligt att både de och näringsidkare som är beroende av godstransporter blir så utlämnade, säger hon.

Efter beskedet om prishöjningen lämnade Hanna Westerén in en interpellation till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). I den frågar hon bland annat om ministern planerar några åtgärder ”för att bränslekompensera gotlänningarna för de exceptionella prishöjningarna”.

undefined
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Jesper Skalberg Karlsson är mer skeptisk till utökad statlig inblandning i Gotlandstrafiken. Men precis som Hanna Westerén vill han att det införs någon form av bränslekompensation.

– Jag har lyft möjligheten att på något sätt inkludera gas i det kommande elprisstödet, säger Jesper Skalberg Karlsson.

Tror du att det kan lyckas?

– Det är min plikt att försöka. Men det är mycket som behöver göras för att nå dit.

Färjeupphandlingen

Sedan 1970-talet är det staten som ansvarar för färjetrafiken till och från Gotland. Sedan mitten av 1980-talet tillsätts operatören genom upphandlingar som ska ske i konkurrens.

Sedan 1997 har Destination Gotland vunnit samtliga tre upphandlingar som har genomförts. Nuvarande avtalsperiod inleddes 2017 och gäller fram till 31 januari 2027. Redan nu pågår arbetet med den kommande upphandlingen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!