Rederiets plus öppnar för investeringar

Pausandet av Tysklandslinjen, i kombination med lÀgre brÀnslepriser, innebar en vÀndning för Gotlandsbolaget.

Under 2023 har en "successiv ÄtergÄng" skett till fossilgasen LNG. 2022 körde man mycket pÄ den marina gasoljan MGO pÄ grund av brÀnslepriserna.

Under 2023 har en "successiv ÄtergÄng" skett till fossilgasen LNG. 2022 körde man mycket pÄ den marina gasoljan MGO pÄ grund av brÀnslepriserna.

Foto: Emil Lundberg

Gotland2024-03-20 11:03

I fjol landade rederiets rörelseresultat pĂ„ minus 130 miljoner kronor. För de bolag inom koncernen som driver fĂ€rjetrafik – Destination Gotland och Hansa Destinations – var den gemensamma förlusten nĂ€stan 420 miljoner.

Nu har 2023 Ärs resultat redovisats och rörelseresultatet Àr nu positivt, med 162 miljoner, efter "flera svÄra men nödvÀndiga beslut" enligt bolagets kommuniké.

Detta handlar frÀmst om valet att inte köra till Rostock i Är.

– Hansa Destinations var en bra tanke miljömĂ€ssigt, i stĂ€llet för att lastbilar ska köra mĂ„nga mil pĂ„ landsvĂ€g. Men kunderna var för lĂ„ngsamma att stĂ€lla om, berĂ€ttar koncernens vd HĂ„kan Johansson under en presentation pĂ„ onsdagen.

Hansa Destinations alltjĂ€mt beskrivs alltsĂ„ alltjĂ€mt som "pausat" – inte nedlagt. Men nĂ„gra planer pĂ„ att köra igĂ„ng igen har inte kommunicerats.

Stabiliserade brÀnslepriser, jÀmfört med i fjol, pÄverkar ocksÄ resultatet. Men Àven den pÄgÄende "renodlingen" av kÀrnverksamheten.

Under 2023 sÄldes de sista tankfartygen i flottan, men Àven HSC Gotlandia I.

– Tidigare var vi Ă€ven verksamma inom till exempel reparationsvarv och skĂ€rgĂ„rdstrafiken i Stockholm, sĂ€ger HĂ„kan Johansson om den förĂ€ndring som pĂ„gĂ„r.

FörsÀljningarna innebÀr att resultatet efter skatt blev 405 miljoner, eller 162 kronor per aktie.

Resandet gick ner under fjolÄret jÀmfört med Äret innan, med fem procent i persontrafiken. Koncernen bedriver Àven besöks- och hotellverksamhet och dÀr sÄg man en nedgÄng med sju procent i antalet gÀstnÀtter.

Plusresultatet bÀddar dock för nya satsningar. "Vi har en god likviditet som stÀrker vÄr investeringsförmÄga och vÄr position nÀr vi nu utvÀrderar investeringar i fartyg och fastigheter, men Àven nya verksamheter", skriver bolaget i sin kommuniké.

Vad detta kan handla om förblir osagt:

– Det har vi svĂ„rt att gĂ„ in nĂ€rmare pĂ„ nu, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.

Under onsdagens presentation nÀmndes Àven den pÄgÄende upphandlingen av den statsfinansierade Gotlandstrafiken Ären 2027-2035.

Rederiet bekrĂ€ftade sitt deltagande – det Ă€r det hittills enda offentligt kĂ€nda anbudet – med förhoppningen att fĂ„ "fortsatt förtroende". Samtidigt förblir man öppen för att driva konkurrerande Gotlandstrafik, om nĂ„gon annan skulle vinna det statliga avtalet.

Det finns dessutom "fler ben att stÄ pÄ".

"Även om vĂ„rt frĂ€msta fokus Ă€r att vinna trafiken för kommande koncessionsperiod, sĂ„ Ă€r vi trygga i insikten att vi inte stĂ„r eller faller pĂ„ en verksamhet", enligt kommunikĂ©n.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!