Succésiffror för Helagotland under hösten och vintern

Fler digitala prenumeranter som loggar in oftare och läser mer. Så kan hösten och vintern för Helagotland sammanfattas. ”Ett kvitto på att vi har en stark närvaro och en uppskattad bevakning”, säger Pär Ullrich, chefredaktör.

Fler och fler läser Helagotland.

Fler och fler läser Helagotland.

Foto: Helagotland

Gotland2023-12-14 07:45

Intresset för Helagotlands journalistik har fortsatt att öka efter sommaren. Läsningen på sajten har inte varit högre sedan rekordnoteringarna under pandemin då intresset för journalistik och information var enormt.

Årets framgångar består av en kombination av strategiskt arbete, en digital omställning på redaktionen och bland prenumeranterna samt flera nyhetsintensiva perioder.

– Digitaliseringen är ständigt pågående och där utvecklas vi i takt med våra prenumeranter. Deras vanor och förväntningar förändras över tid och vi måste hela tiden anpassa verksamheten för att möta dessa, säger Pär Ullrich, chefredaktör.

undefined
Pär Ullrich, chefredaktör på Helagotland.

Intresset för att läsa om bakterien clostridium i vattnet har varit stort. De digitala prenumeranterna har också konsumerat många nyheter om den tidiga och ihållande vintern, med stora mängder snö och värdervarningar som haft konsekvenser på samhället. De senaste veckorna har prenumeranterna snittat över 1,1 miljoner sidvisningar på Helagotland.

– Vi ska vara först och bäst i skarpa nyhetslägen. Att fler och fler gotlänningar vänder sig till oss när det händer stora saker är ett kvitto på att vi har en stark närvaro och uppskattad bevakning, säger Pär Ullrich och fortsätter:

– Samtidigt behöver vi ha ett brett utbud och därför är det glädjande att vi även ser ett ökande intresse för vår fördjupande, guidande och granskande journalistik. Vi vill nå så många gotlänningar som möjligt med vår journalistik och för att lyckas med det krävs ett väldigt varierat digitalt erbjudande som skapar värde i prenumeranternas vardag.

Några av de mest lästa artiklarna den senaste tiden är Emil Lundbergs granskning av ICA-handlarnas miljonutdelningar, Paula Zielinskis avslöjande om vårdbolaget där en anställd körde rattfull och Elisabet Anderssons artikel om förhållandena kring den uppmärksammade mjölkgården i Frindarve.

Cecilia Frid Thomsson, nyhetschef på Gotlands Allehanda, gläds åt läsarnas stora intresse för den journalistik som görs, och vill uppmärksamma reportrarnas viktiga arbete.

– Jag är stolt och glad över att gotlänningar vänder sig till oss vid händelser som på olika sätt påverkar och berör. Nu fokuserar jag och mina kollegor fullt ut på att fortsätta att leverera händelsenyheter, granskningar och engagerande reportage.

undefined
Gotlands Allehandas nyhetschef Cecilia Thomsson berättar om arbetet under hösten.

Gotlands Tidningars nyhetschef Vilda Engström tror att det är just blandningen av hårda nyheter, egna fördjupningar och vanliga människors livsöden, som läsarna uppskattar.

– Vi kommer också väldigt ofta riktigt nära, som när Magnus Ihreskog träffade Jonas och Joa, som berättade om sorgen efter att sonen Truls omkom i en olycka på Nynäsvägen, eller Jonas Bäckström Thurgrens reportage om paret Helm, som efter att i åratal kämpat för att bli föräldrar, fick välkomna sin lilla Eja hem. Det är journalistik som berör.

undefined
GT:s nyhetschef Vilda Engström fick under hösten besök från en SVT-produktion med programledarna Eric Stern och Emma Molin i spetsen.

Sportläsningen på Helagotland har under året ökat betydligt. Före, under och efter Gotland Grand National i oktober noterades rekordsiffror.

– Det finns ett stort och genuint sportintresse på ön, och det är en väldigt rolig miljö att jobba i. Vi vill göra journalistik som väcker intresse, och har under året också livesänt många matcher. Det är något vi vill och ska fortsätta med, säger sportchefen Kalle Forssell.  

Även på den kommersiella sidan växer den digitala affären.

– Våra annonsörer är inne i en digitaliseringsresa vilket gör att intresset för att synas i lokal kontext på Helagotland aldrig har varit större än nu. Under perioder har vi haft helt slutsålt vilket vi tidigare inte haft några utmaningar med, säger Melker Andersson, försäljningschef.

Nyckeln till framgången är bland annat den starka räckvidden lokalt.

– Det som gör att våra annonsörer väljer att synas på Helagotland är att vi når 91 procent av gotlänningarna varje vecka, adderar man GT och GA så är vi uppe i 96 procent, säger Melker Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!