För ett år sedan kom beskedet. Taxi Visby – som bara ägnar sig åt färdtjänst, sjukresor och skoltaxi – hade förlorat nästan hela detta kontrakt. Upphandlingen för 2022-2026 hade till största delen vunnits av Kristianstadsbaserade Telepass AB.
Enligt Taxi Visbys vd Jimmy Leandersson riskerade 50 gotländska förare att bli av med jobbet då.
Men skam den som ger sig.
Det gotländska bolaget överklagade. Främst vände man sig emot upphandlingens förbud mot elbilar, som ansågs märkligt, samt ”otydlighet kring avropstiden”.
Förvaltningsrätten tog inte upp ärendet, varefter överprövning hos kammarrätten begärdes. Men nej, rättsväsendet bedömer alltjämt att Region Gotland upphandlat korrekt.
Ändå står alltså Taxi Visby numera som vinnare. Hur gick det till egentligen?
Jo, under processens gång har Telepass AB valt att hoppa av.
– De tackade nej, bekräftar Jyrki Vainio, enhetschef för kollektivtrafiken på Gotland.
Hänger det ihop med alla turer?
– Det får ni fråga dem om, men att det tog lång tid spelar in såklart. De ville inte fortsätta och vi kan inte tvinga nån.
Är ni nöjda med hur det här slutade?
– Det viktiga för mig är att tjänsten fortsatt blir levererad.
Är det skönt att det är klart nu?
– Så in i bängen! Det har varit en lite långdragen process, svarar Jyrki Vainio.
Hos Taxi Visby – som var den enda konkurrenten om avtalet – är det förstås ännu gladare miner.
– Ja, det här kom ju lite oväntat, men vi är jätteglada, kommenterar Jimmy Leandersson.
Vad säger du om konkurrentens avhopp?
– Jag kan gissa att det har med den generella prisutvecklingen att göra, men det är bara spekulation från min sida.
Vad betyder det här för Taxi Visby?
– Det betyder allt! Vi hade nog avvecklat annars och flera underleverantörer hade också drabbats. Så det här är räddningen för flera gotländska bolag.
Taxi Visby får nu fortsätta att utföra färdtjänst, sjukresor och skoltaxi fram till 2026, något de även gör i nuläget. Det är ett område som vållat kritik genom åren – men oftast riktat mot beställningscentralen, inte utföraren.
Problemen uppges bero på bilbrist. Vilket Jimmy Leandersson egentligen inte skriver under på.
– Nej, vi har aldrig hållit med om att det finns en brist.
Kan det leda till konflikt med regionen eller beställarföretaget?
– Nej, vi hjälper dem dagligen med planeringen och kommer bra överens, så det tror jag inte.